A lánchajtás a mechanikai energia egyik lehetséges átvitele két párhuzamos tengely között. A két tengelyre lánckerék van szerelve, melyeknek fogaiba illeszkedő lánc foglal helyet, a nyomatékátvitel a lánc segítségével történik. Ezzel a megoldással csúszásmentes kapcsolatot tudunk fenntartani a lánckerék és a lánc között. Ipari alkalmazása széleskörű, de a hétköznapokban is megtalálható járművek, mint például kerékpárok és motorkerékpárok hajtására, de ezen kívül igen sok más helyen is alkalmazzák.
Mik az előnyei?
Csapágyterhelések sokkal kisebbek, mint a szíjhajtásoknál, mivel nem kell előfeszíteni. Nincs csúszás, ezért a módosítás állandó. Helyszükséglete kicsi, rugalmasabb, mint a fogaskerékhajtás. A tengelytáv tetszőlegesen valósítható meg (akár nagy távolságok is áthidalhatók). Egyszerre több tengely is hajtható. Kicsi a karbantartási igénye, emellett jó hatásfokkal bír és nagy az élettartama.
Mik a hátrányai?
A lánc és a lánckerekek lényegesen drágábbak, mint a szíj. A poligon hatás miatt az áttétel ingadozik. Szükség van a lánc feszítésére. Csak párhuzamos tengelyek hajtására alkalmas. Pontos szerelést kíván.
A lánchajtás igen gyakran alkalmazott hajtástípus, különösen szállító- és emelő-berendezésekben, mezőgazdasági gépekben és a motorgyártásban.